Intervju: Fredrik Edholm - Orkanen från Umeå

En person har nu så här under inledningen av säsongen fått betydligt mer uppmärksamhet än andra. Och är det så konstigt?
Kommer man som ett nyförvärv från självaste innebandystaden Umeå med ett av Sveriges minst soklara smeknamn i bagaget, och till råga på det även stänker två köttfersar i seriepremiären - ja, då förtjänar man banne mig mer än bara en stund i rampljuset.

Påpassligt nog så vet vi även att frågorna kring denna man är betydligt fler än svaren.
Vad heter han, vad gör han, var kommer han ifrån? Men framförallt; Vem fan är karln, egentligen?
Efter inläggets slut hoppas vi att vi har gjort allmänheten något mer upplyst kring denna mystikens man.

Häng med när bloggen hakar på det tuffande mediatåget genom en extensiv och djupgående intervju med mannen bakom rubrikerna!
Mina damer och herrar, jag ger er:

Fredrik "Fersen" Edholm.



Hej Fredrik!
- Hej!

Vem är du?
- Vem jag är? Ja, vad ska man säga. Orkanen från umeå kanske?

 


Umeå var det alltså. När flyttades det därifrån?
- Jag är uppväxt i Umeå, bott där i princip hela mitt liv. Flyttade ner till sundsvall i senhösten 08.
Hur kommer det sig att du flydde hemtrakterna?
- Ja man måste ju hitta på nåt nytt. Man blir lite.. bott på samma ställe, man blir lite less. Måste hitta äventyr och nya utmaningar
Är du en äventyrsmänniska?
- Beror på vilket sätt du ser detpå. Inte skogsbärsplockare men.
.. är det var du kallar äventyr?
- Stadsäventyrare. Om det finns något sådant.
Definera en stadsäventyrare?
- Det ska vara äventyr på platt mark. Fast då är ju itne sundsvall den optimala platsen iochförsig.. Men det ska vara centralt. Inte i skogen.
Och av alla dessa skoglösa städer valde du alltså Sundsvall?
- Ja, jag hörde att det  fanns ett bra innebandylag där..
- Nej, för att vara ärlig så var det kärleken som förde mig till Sundsvall.
Men precis som med de flesta trevliga historier så finns det ibland ett bittert slut.
Sen kändes det som att fan, jag vill inte flytta hem. Det är fett tråkigt. Jag tog mina kartonger, satte mig på navet och fixade till det hela.
Bittert slut - frisk nystart?
- En nytändning i ungkarlslivet!
Var det då du sprang in i sportchef Tomas Stenlund?
- Nej, det var precis när jag flyttade ned. Innan jag flyttade ned så ringde jag Tomas Stenlund efter rekommendationer att BK Sundsvall var laget man skulle ringa till. Han tog in mig med öppna armar, tyckte jag skulle komma och lira lite och visa vad jag går för. Och här är jag än idag - det måste ha gått bra menar jag.
Ja, två mål i helgen - framgången är total!
- Det är alltid kul att göra mål, det blev inte så många förra säsongen så det är skönt att inleda med två starka. Bittert docka tt inte vinna matchen.
En viss Oskar Lund har lämnat bittra kommentarer här på bloggen gällande målbeskrivningarna han fick av dig.. Lust att delge en korrekt beskrivning av målen?
- Man vill ju inte skryta i media, så här kommer en mer korrekt version: Första målet som gav 2-3 var ett frislag från nära håll. en petning av broder Hammarström, någon av dem, och sedan så.. ett handledsskott i bortre krysset. Jag blev väl så förvånad att jag glömde bort det.
- Tillslut så låg 3-3 i buren. Det var till att börja med kom en diagonalpassningen från vår egna Böös som jag tyvärr inte fick riktigt träff på utan den gick utanför, studsade i sargen och gick ut till enbroder Hammarström - igen - som sedan skickar vidare bollen till böös och sedan är en viss fersen, alltså jag, och stör holmströmstyle farmför mål. Fersen Holmström trycker in bollen i mål.
Tomas Holmström - någon slags förebild?
- Bra fråga (tack, /27). Men under matchen så kände jag mig faktiskt som en Holmström. Stod framför mål och bufflade på. Parkerade där och löpte ibland.
- Sen hade jag även en snygg framspelning till 1-3 målet, ett väldigt vackert mål där en volley satt i bortre krysset.

Fersen till vänster och Holmström till höger - eller vice versa?



Annars då. Antar att innebandy är en stor del av vardagen?
- En väldigt stor del! Det blir ju runt fyra tärningar i veckan och minst en match per helg. Fler för de med åldern inne för Juniorallsvenskan. Det blir inte mycket fritid.
Du pluggar också?
- Ja det gör jag, omvårdnad. Som tur är läser vi bara två gånger i veckan så man har gott om tid att plugga.. sen är det mycket eget ansvar och självstudier.
Trivs med att plugga eller är du en partyprins/slacker?
- Det var ju en liten tillställning här med bra mycket folk i en halvliten lägenhet så i sådanna fall måste jag kalla mig partyboy. Men man måste ju även ha diciplin när man pluggar också - den kommer till och från.
- Annars spöar jag folk på Xbox. Blir väl mycket film och mycket tv-spelande. Umgås med polare och så... Träffa brudar.

Vitkigt där. Apropå Xbox; En fundering som gått runt friskt i laget är den att du har införskaffat NHL10 enbart i syftet att locka hem oss yngre i laget.. Hur ställer du dig till detta?
- Jag säger som så att: Alla är välkomna. Vill man ha en bit av kakan så är det liksom.. Då får man komma till bageriet.
Fersens bageri?!
- Jajemän.
Vad är det för kaka man erbjuds då?
- Det går ju att diskutera. Om man säger så här: Allting har ett pris, det gäller bara att htita det rätta priser.
Det låter inte bra det här.
- Det här får ni tolka hur ni vill. bara fantasin som sätter gränserna!

Vad är en fers för dig?
- Nymald köttfärs, fniss. Jag ser kvarnen framför mig som maler fersen. Det är det jag ser.
Smeknamnet?
- Det är en lite rolig historia. Det finns en serie på SVT som går under namnet "Andra avenyn" som de flesta säkert har hört talas om, den där b-serien. I den här serien fanns det en person som hette Fredrik Fersen. Ehm. Varav min kusin började kalla mig fersen. Och.. sedan öh. Sedan var det någon som kom på att det borde användas oftare, och på den vägen var det.
Ja, det var en lite "rolig" historia du.
- Njae kanske inte.. men sen. Finns ju dock en Fredrik Von Fersen som är lite kändare. Född 1719. Han var en greve. Väldigt mäktig man. Fältmarshalk. Ledarmot av svenska akademin.
Antar att det är ett återkommande partytrick från din sida, att flasha wikipediaskillsen.
- Haha. Jag var ju tvungen att se om det var någon som hittade det. Tänkte byta efternamn till fersen när man väl var igång men.. nej.



Fredrik Axel von Fersen, en av många anrika Fersar.

Rykten gör gällande att du gillar skidbackar.
- Jag åker snowboard ja. Det är vinteraktiviteten. Snöbräda.
Den är med ner till sundsvall?
- Givetvis. Med en väldigt trevlig dam inprintad på ovansida.
Du tittar alltså ned när du åker?
- Ja nackdelen är just det att man tittar ned mycket, kan hända att man krashlandar då.

Jag kan inte undvika frågan; Har du någon familj?
- Japp! Mamma Inga-Lena och pappa Anders. Även två yngre bröder, Henrik, 17, och Erik, 9.
Vad har du avverkat för klubbar under din idrottskarriär?
- Moderklubben Sandåkerns SK där jag spelade hela min Umeåtid. Fotboll och innebandy.
Berätta om fotbollsfersen.
- I fotboll måste man ju springa så mycket, där måste du ha lite explosivitet och då behöver vi löparkondis. Nej tack.
Vad lyssnar fersen på för musik?
- Allätare. Mest just nu blir det mer rock än något annat.
.. eftersom det speglar din livsstil?
- Ja, lite wild and crazy.
Säg en låt som beskriver dig.
- 50 Cent - P.I.M.P. (Snoop Dogg remix). Jag är seriös.
Om du var till att bli stradsatt på en öde ö och fick välja en från laget att ha med dig - vem skulle denna lyckliga person vara, och varför?
- En knopprig dildo och Marcus Eriksson.
Oj!
- Bör tilläggas att vi inte vill bli räddade. För att citera Jimmy, "Man är inte gay om man inte tar emot".
Är det ditt motto eller har du något annat?
- Jag har ett. "Man lever bara en gång". Och "gör så många många mål som möjligt", förstås.
Det var då visdomsord från en ovanligt vis man. För att spinna vidare på trivial fakta;
Vad är din favoritfärg?
- Röd.
Lockar fram tjuren i dig?
- Det beror på.. Nej, jag ska inte säga någonting. Röd.
Nåja. Om man vill få fersen på rätt humör - vad bör man ge honom för mat?
- Tacopaj. Grymt gott. Mammas tacopaj.
- Tyvärr så blir det inte så mycket av den nu för tiden pga förståeliga skäl. Så nu för tiden är det nog.. hmm.. Kyckling och koskos!
Vad kan man se för program på fersens tv?
- Om jag kollar på tv.. Det blir inte så mycket faktiskt. MTV eller vakna med the voice.
- Annars "köper" jag många serieboxar och "hyr" filmer.. och sånt. De serier som jag följt/följer nuär; How i met your mother. Entourage. The big bang theory.
Finns det någon karaktär i någon av nämna serier som du tycker personifierar en Fers?
- Givetvis Barney Stinson - vem annars? Må vara kaxigt men det måste man vara ibland.


TV-seriekaraktären Barney Stinson till höger och fersen till vänster? Jag ser knappt någon skillnad då båda tydligen har "suited up".

För att avrunda lite här nu.. Vad säger du om helgens tuffa bortamatch?
- Helgens match mot Umeå City IBF, har jag faktiskt ingen koll på.. de vann mot Luleå med 8-4. Just de här är ett nytt innebandylag, så de här  har jag ingen koll på vad de ha för spelare. Men, det är ju bortaplan också och det brukar ju spela in. Man brukar spela bättre när man har hemmaplan. Luleå har varit ett bra lag, men jag har hört att de har tappat många spelare och är långt ifrån sin forna form. Jag tror att vi borde ha en rimlig chans, om vi tar med oss kämpaandan och övrigt som var bra från förra matchen tror jag vi har goda chanser att knipa poäng.
Fersen på forna hemmaplanen.. eller, åtminstone hemmastaden. Känslan?
- Det kommer bli kul, känner ingen i Umeå City tyvärr men likväl hemmastaden.
Jag förväntar mig åtminstone 15-20 fersgroupies på läktaren.
- Kan mycket väl bli så.
Låter ju helt utomordentligt det. Nu får jag till att tacka dig för en trevlig pratstund, samt fråga om du har något du skulle vilja tillägga?
-Ja, jag vill se Martin hänga på lördag. Och sen så hoppa sjag det bjuds på en trevlig stund i bussen också..




Tre röster om fersen




Jimmy Ström säger:
"Fredrik är en riktig duracellkanin som bara fortsätter och fortsätter, det är en av hans styrkor. En annan är hans ödmjukhet och vilja att alltid offra sig för laget, han jobbar och sliter hela tiden. Han har också äntligen fattat galoppen med att spela forward, och kommer i fortsättningen vara en jäkla obehaglig överraskning för motståndarbackarna när han väl sätter igång. Liak envis som en hemoroid - har du väl fått han i arselt så blir du inte av med honom i första taget!"


Petter Kandre Gud säger:

"För det första så är jag mycket nöjd med att fersen har gjort två viktiga mål för laget. Anledningen till min lycka är att fersen nu har uppfyllt sin målkvot denna säsong och det var därför väldigt lägligt att de kom i första matchen. Det betyder nämligen att fersen om än bara för ett par dagar kan titulera sig som skyttekung i laget. Enligt min mening så borde fler mål från fersens klubba detta år rubriceras som större mirakel i samma klass att gå på vatten eller att Christoffer ”the crippler” Lust skulle vara skadefri en hel vecka…

Men för att beskriva fersen rent innebandymässigt så är vi ganska lika i vår spelstil. Vi båda kan kategorisera oss in i det berömda ”innebandybrunkar” facket. Som inom härstammar från den gamla skolan av innebandyspelare. Vi startade våra karriärer som hockeyspelare, men av en tillfällighet så såg vi en innebandymatch (i mitt fall var det ÖSK – Pixbo) och tänkte; jäklar vad den där töntsporten ser lätt ut. Vi följde alla upp detta med att gå till inköp av en jolly light (helt enkelt för att det var den klubban som fanns på den tiden). För er som har svårt att känna igen en äkta ”innebandybrunkare” bjuds här på ett par exempel:
När vi siktar på det högra krysset så träffar skottet som regel det vänstra krysset i HANDBOLLSMÅLET (om det mot all förmodan skulle träffa det högra krysset erkänner vi ALDRIG att det var tur).
Vi tror ofta att vi genom ett mer avancerat nummer har skickat iväg en motståndare för att köpa två ”raggarballar med svängdörrar” och börjar därför att titta/lyssna efter jubel och applåder från bänken, då vi inte hör några börjar vi ana oråd. Vi ser därför bakåt enbart för att upptäcka att bollen inte är på vårt blad längre och har troligen aldrig vart det heller för den delen och motståndaren har redan påbörjat förnedringen med två snabba tunnlar.
Till vårt försvar, ska sägas att vi blir jäkligt svårlästa för motståndarna då vi som regel aldrig gör samma skott/dragning två gånger av den enkla anledningen att vi inte vet hur fan vi gjorde den första gången. Sen så har vi en naturlig fördel av våra stenhårda och livsfarliga hockeytacklingar, som dessvärre i lägre divisioner (2:an och neråt) enbart belönas med 5 min på skambänken.
Jag vill gärna avsluta med att fersen är en extrem slitvarg som gör mycket nytta för laget i det tysta och förövrigt är en skön kille utanför planen också, även om många kanske har svårt att tro det med tanke på den basker fågelholken som han har på huvudet."


Jonas Kibe säger:
"För mig är fersen en glad kille som gillar tv-spel. Det finns bara en fersen."






27:ans kuriosa
Det har sedan en tid tillbaka florerat envisa rykten kring Fredrik Edholms relation till den svenska hiphop-superstjärnan Adam Tensta. Det var när följande bild publicerades på facebook som frågorna hopades och myterna bildades.

Vad gör de två med varandra, egentligen? Bloggen är stolt över att publicera den enda sanna historian om vad som hände, hur det hände och framförallt:
Varför det hände.

Året var 2003, och vinden slog mot rutorna på samma ohumana vis som känslorna rev och slet i Fredriks inre. "Varför är allt så orättvist?", var frågeställningen som gång på gång ekade i pojkens huvud medan han läste veckans Kamratpost för femte gången. "Jag önskar det fanns en enda människa som kunde förstå mig!" bad pojken i en stille bön innan han, för femta gången, slog upp kamratpostens sedvanliga sida om tillgängliga brevkompisar. Och där var han - han som förstod. Pojken på bilden hade ögon som borrade sig djupt in i Fredriks hjärnbalk och han bar en keps som utstrålade medmänsklighet och missförståelse.
"Honom ska vi ha!" ropade Fredrik högt och började genast konstruera ett brev till pojken med de speciella ögonen och missförståelsens keps.

"Hej!
Jag heter Fredrik, är 13 jordsnurr och skulle hemskt gärna vilja vara din vän. Jag bor i Umeå, men hoppas inte detta skall vara något problem för vår vänskap - det är ju ändå bara 70 mil oss emellan.
Jag gillar att åka snowboard, samt att vara ute sent om kvällarna och tjuvröka - är det kanske någonting du också gillar? Om helgerna brukar jag dricka häxblandningar via gamla Zeunertsflaskor medan jag och mina vänner är ute och gör hyss. Musik jag gillar extra mycket är Green Day, My Chemical Romance och Marilyn Manson. Men annars lyssnar jag också lite på Petter, petter är bra. Vad brukar du göra på helgerna, och vad gillar du för musik?
Med hopp om ett snabbt svar.
Ps. Rimmar du alltid i dina brevvänsansökningar?
Ps(2). Jag lade ned en egentagen bild jag tog i går i ett separat kuvert. Kan inte du göra det samma?"

Till
Adam Tensta
Tenstavägen 666
163 64 TENSTA



Fersen anno 03.


Det var brevet. Och jag antar att ni kan urskilja resten av historian redan nu - pojkarna skrev ihärdigt till varandra under flera års tid, där de veckoligen uppdaterade varandra om sina rapkarriärer, kepsköp, frisörbesök, innebandyspelande och vindarnas ohumana slag mot rutorna.

Så småningom kom de överens om att ses på den populära Hultsfredfestivalen, där Adam skulle uppträda och Fredrik skulle campa. Efter en flera minuter lång kram där glädjetårarna beblandades med upprymdhetens svett sansade sig de båda, och den nu på efterhand facebookpublicerade bilden blev ett faktum.
Efter detta möte är uppgifterna något mer tvetydliga, men vad som säkert är att Fredrik senare åkte bil tillsammans med Adam, och fick då sköta växelspaken under peppande raprhymes från chaffören Adam.


Fersen posar!










proffsfotograf: Martin Nygren


/27



 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0